Gigabike sprak met Alexander Van de Sande - eerste periodekampioen

Alexander Van de Sande stak dit jaar al erg vroeg zijn neus aan het venster. Onder meer dankzij een mooie 8ste plaats in Paris-Nice en een 2de plek in Tirreno-Adriatico nam hij de leiding over van Wim Mahieu, de huidige gigakampioen. Uiteindelijk rijfde Alexander ook de eerste periodetitel binnen. Redenen genoeg voor onze interviewers om Alexander eens op de pijnbank te leggen en uit te zoeken waar dat vroege succes vandaan komt. Terwijl Kraftwerk tergend langzaam zijn sokken begint uit te trekken, stelt Marco al dreigend zijn eerste vraag.

Vertel eens: wie ben jij eigenlijk?

Ik ben geboren en getogen in Antwerpen, maar heb ondertussen reeds lang mijn geboortestad achter mij gelaten. Na wat omzwervingen in de buurt van mijn studentenstad Leuven, ben ik uiteindelijk in Vilvoorde beland. In de week werk ik als communicatieverantwoordelijke bij het Fonds voor de beroepsziekten. Een leuke en vooral heel gevarieerde job. Voor hobby’s heb ik de laatste tijd wat minder tijd, maar ik probeer een drietal keer per week toch wat te sporten. Reizen is één van mijn grote passies. Als ik te lang in België zit, dan begint het te kriebelen. Maar nu begint het hier toch vooral heel erg te stinken, Kraftwerk!

Geef toe dat je prestaties verdacht zijn. Hoe komt het dat je nu blaakt van het zelfvertrouwen terwijl je vorig jaar te vergelijken viel met een natte dweil?

Ik heb me bewust vorig jaar wat in de buik van peloton genesteld zodat niemand dit jaar erg veel met mij zou rekening houden. Zo kan ik eigenlijk op een diefje me naar voren smijten. Voor iemand er erg in had, had ik de leiderspositie vast.

Klopt het gerucht dat je uit het Landschap werd gezet om plaats te maken voor een nieuwe kopman?

Onze coach heeft een heilig vertrouwen in Sammie. Het feit dat Sammie al heel lang geen noemenswaardige prestatie meer heeft neergezet, doet daar blijkbaar niets van af. Er moest dus iemand vertrekken bij het Landschap. Ivan en ikzelf hadden vervolgens het plan gesmeed om een nieuwe kliek op te starten. Het concept heeft even geleefd, maar uiteindelijk hadden we te weinig financiële middelen om de rebellenkliek effectief van de grond te krijgen. Ivan is uiteindelijk naar de 2recyclisti gegaan, terwijl ik bij het Landschap ben gebleven. Het is al veel te lang geleden dat we nog eens de kliekranking gewonnen heb, dus hopelijk slagen we daar dit jaar in met het Landschap. Van dat rebels karakter heb ik momenteel geen last meer (nvdr: op het moment dat Alexander dit zegt, probeert hij in feite krampachtig Kraftwerk te wurgen met zijn eigen sok. Vanaf hier neemt Marco dan ook het interview over).

Op welke positie zul je staan na de ronde van Lombardije?

Het is nog erg vroeg om daarover nu al een pronostiek te maken. Er zijn zoveel ijzersterke ploegen en er hangt toch wel veel af van het nodige geluk. Een valpartij kan snel roet in het eten gooien. Een plek bij de eerste vijftig is op zich een behoorlijke prestatie, maar de top 10 halen is natuurlijk een prestigezaak.

Juichte je in- of uitwendig toen Pozzato in de Omloop ten val kwam?

Niet echt eigenlijk. Het was maar de eerste koers van het jaar. In principe probeer ik ook nog wel wat van de koers op zich te genieten, ook al maakt Gigabike het quasi onmogelijk om nog neutraal naar een wedstrijd te kijken. Een valpartij wens ik geen enkele renner toe.

In je beste Gigajaar tot nu toe, 2004, was je ook al eens een tijdje leider. Is Gigabike nu moeilijker?

Gigabike wordt elk jaar wat moeilijker omdat er steeds meer en meer gedreven gigabikers bijkomen, maar dat is natuurlijk ook net de charme van het spel. Het zal niet eenvoudig worden om die prestatie nog eens te herhalen, maar ik wil het graag proberen. Mijn broer Benjamin is er al twee jaar na elkaar in geslaagd om de top 10 te halen (in 2007 en 2008) en die jongen kent echt wel geen bal van koers. Kortom, eigenlijk moet zoiets voor iedereen toch haalbaar zijn? Ondertussen doet er trouwens nog een derde broer van de familie Van de Sande mee aan dit spel. Christophe is een echt natuurtalent. Zo heeft hij na periode 1 Backstedt, Botero, Hamilton en Schumacher uit kunnen transferen. Volkomen risicoloos. Daar kunnen die mensen die Boasson Hagen uit hun ploeg hebben gezet nog iets van leren!

Zwijg over Gigafouten, jij vergeet ook weleens een Hausslertje. Goed, over dat Landschap nog even, verwacht je na de transfer-affaires volgend jaar nog bij dat gezelschap te rijden?

Het is nog een beetje te vroeg om die vraag te stellen. Maar als het van mij afhangt, wil ik uiteraard graag blijven! Het Landschap is echt een heel plezante bende waarin veel gelachen kan worden en waar veel waardevolle tips in de groep worden gesmeten. Met zulke gemotiveerde ploegmaats en vooral zo’n geweldige coach zou ik niet durven dromen van een ander team ! ….. (Na een paar seconden stilte en met een schuw rondkijkende blik)…. zeg trouwens… off the record…. kunnen jullie niet ergens op de website een advertentie plaatsen. Iets in de trant van “Wil jij volgend jaar de kliekranking winnen? Trek je graag alles in het belachelijke, maar vooral je ploegmaats ? Kom dan volgend jaar bij de Rebellenkliek!

En degenen die het hele jaar als een fanaat Gigabike spelen zijn dan zeker de Rebellin kliek? Nee bedankt. Toon je koerskennis eens door iets slims te zeggen over het vervolg van het wielervoorjaar!

Ik denk dat Greg van Avermaet geen top 10 haalt in Luik-Bastenaken-Luik !

Gewaagd. Je favoriete renner is Pavel Tonkov. Weet je ook nog waarom?

Geen flauw benul.

Je bent occasioneel ook interviewer Alex. Hoe voelt het om aan de andere kant van de micro te staan?

Ooit al eens in een beerput gezeten? Het was fijn kletsen en ik hoop op het einde van het jaar nog eens een interview te mogen geven, maar dan liefst ergens in open lucht. Kunnen we dat niet nu al afspreken?

Op dat moment werd ons interview evenwel plots onderbroken. De Civiele Bescherming viel binnen om Kraftwerk mee te nemen voor verhoor. Zijn sokken werden ter plekke verbrand. Later die avond werd er op het nieuws gewag gemaakt van een extreem hoge CO2-uitstoot die dag.

Interview : Marco Vroege & Steven Raeman


Laatst gewijzigd op 14/04/2009 - Opmerkingen en suggesties kan je mailen naar gigabike@advalvas.be
Gigabike, jaargang 10 - Copyright: Peter Samoy & Mark Vanderwegen