Alexander Van de Sande stak dit jaar al erg vroeg zijn neus
aan het venster. Onder meer dankzij een mooie 8ste plaats in Paris-Nice en een
2de plek in Tirreno-Adriatico nam hij de leiding over van Wim Mahieu, de huidige
gigakampioen. Uiteindelijk rijfde Alexander ook de eerste periodetitel binnen.
Redenen genoeg voor onze interviewers om Alexander eens op de pijnbank te leggen
en uit te zoeken waar dat vroege succes vandaan komt. Terwijl Kraftwerk tergend
langzaam zijn sokken begint uit te trekken, stelt Marco al dreigend zijn eerste
vraag.
Vertel eens: wie ben jij eigenlijk?
Ik ben geboren en getogen in Antwerpen, maar heb ondertussen reeds lang mijn
geboortestad achter mij gelaten. Na wat omzwervingen in de buurt van mijn
studentenstad Leuven, ben ik uiteindelijk in Vilvoorde beland. In de week werk
ik als communicatieverantwoordelijke bij het Fonds voor de beroepsziekten. Een
leuke en vooral heel gevarieerde job. Voor hobby’s heb ik de laatste tijd wat
minder tijd, maar ik probeer een drietal keer per week toch wat te sporten.
Reizen is één van mijn grote passies. Als ik te lang in België zit, dan begint
het te kriebelen. Maar nu begint het hier toch vooral heel erg te stinken,
Kraftwerk!
Geef toe dat je prestaties verdacht zijn. Hoe komt
het dat je nu blaakt van het zelfvertrouwen terwijl je vorig jaar te vergelijken
viel met een natte dweil?
Ik heb me bewust vorig jaar wat in de buik van peloton genesteld zodat niemand
dit jaar erg veel met mij zou rekening houden. Zo kan ik eigenlijk op een diefje
me naar voren smijten. Voor iemand er erg in had, had ik de leiderspositie vast.
Klopt het gerucht dat je uit het Landschap werd
gezet om plaats te maken voor een nieuwe kopman?
Onze coach heeft een heilig vertrouwen in Sammie. Het feit
dat Sammie al heel lang geen noemenswaardige prestatie meer heeft neergezet,
doet daar blijkbaar niets van af. Er moest dus iemand vertrekken bij het
Landschap. Ivan en ikzelf hadden vervolgens het plan gesmeed om een nieuwe kliek
op te starten. Het concept heeft even geleefd, maar uiteindelijk hadden we te
weinig financiële middelen om de rebellenkliek effectief van de grond te
krijgen. Ivan is uiteindelijk naar de 2recyclisti gegaan, terwijl ik bij het
Landschap ben gebleven. Het is al veel te lang geleden dat we nog eens de
kliekranking gewonnen heb, dus hopelijk slagen we daar dit jaar in met het
Landschap. Van dat rebels karakter heb ik momenteel geen last meer (nvdr: op het
moment dat Alexander dit zegt, probeert hij in feite krampachtig Kraftwerk te
wurgen met zijn eigen sok. Vanaf hier neemt Marco dan ook het interview over).
Op welke positie zul je staan na de ronde van
Lombardije?
Het is nog erg vroeg om daarover nu al een pronostiek te maken. Er zijn zoveel
ijzersterke ploegen en er hangt toch wel veel af van het nodige geluk. Een
valpartij kan snel roet in het eten gooien. Een plek bij de eerste vijftig is op
zich een behoorlijke prestatie, maar de top 10 halen is natuurlijk een
prestigezaak.
Juichte je in- of uitwendig toen Pozzato in de
Omloop ten val kwam?
Niet echt eigenlijk. Het was maar de eerste koers van het jaar. In principe
probeer ik ook nog wel wat van de koers op zich te genieten, ook al maakt
Gigabike het quasi onmogelijk om nog neutraal naar een wedstrijd te kijken. Een
valpartij wens ik geen enkele renner toe.
In je beste Gigajaar tot nu toe, 2004, was je ook
al eens een tijdje leider. Is Gigabike nu moeilijker?
Gigabike wordt elk jaar wat moeilijker omdat er steeds meer en meer gedreven
gigabikers bijkomen, maar dat is natuurlijk ook net de charme van het spel. Het
zal niet eenvoudig worden om die prestatie nog eens te herhalen, maar ik wil het
graag proberen. Mijn broer Benjamin is er al twee jaar na elkaar in geslaagd om
de top 10 te halen (in 2007 en 2008) en die jongen kent echt wel geen bal van
koers. Kortom, eigenlijk moet zoiets voor iedereen toch haalbaar zijn?
Ondertussen doet er trouwens nog een derde broer van de familie Van de Sande mee
aan dit spel. Christophe is een echt natuurtalent. Zo heeft hij na periode 1
Backstedt, Botero, Hamilton en Schumacher uit kunnen transferen. Volkomen
risicoloos. Daar kunnen die mensen die Boasson Hagen uit hun ploeg hebben gezet
nog iets van leren!
Zwijg over Gigafouten, jij vergeet ook weleens een
Hausslertje. Goed, over dat Landschap nog even, verwacht je na de
transfer-affaires volgend jaar nog bij dat gezelschap te rijden?
Het is nog een beetje te vroeg om die vraag te stellen. Maar als het van mij
afhangt, wil ik uiteraard graag blijven! Het Landschap is echt een heel plezante
bende waarin veel gelachen kan worden en waar veel waardevolle tips in de groep
worden gesmeten. Met zulke gemotiveerde ploegmaats en vooral zo’n geweldige
coach zou ik niet durven dromen van een ander team ! ….. (Na een paar seconden
stilte en met een schuw rondkijkende blik)…. zeg trouwens… off the record….
kunnen jullie niet ergens op de website een advertentie plaatsen. Iets in de
trant van “Wil jij volgend jaar de kliekranking winnen? Trek je graag alles in
het belachelijke, maar vooral je ploegmaats ? Kom dan volgend jaar bij de
Rebellenkliek!
En degenen die het hele jaar als een fanaat
Gigabike spelen zijn dan zeker de Rebellin kliek? Nee bedankt. Toon je
koerskennis eens door iets slims te zeggen over het vervolg van het
wielervoorjaar!
Ik denk dat Greg van Avermaet geen top 10 haalt in Luik-Bastenaken-Luik !
Gewaagd. Je favoriete renner is Pavel Tonkov. Weet
je ook nog waarom?
Geen flauw benul.
Je bent occasioneel ook interviewer Alex. Hoe voelt
het om aan de andere kant van de micro te staan?
Ooit al eens in een beerput gezeten? Het was fijn kletsen en ik hoop op het
einde van het jaar nog eens een interview te mogen geven, maar dan liefst ergens
in open lucht. Kunnen we dat niet nu al afspreken?
Op dat moment werd ons interview evenwel plots
onderbroken. De Civiele Bescherming viel binnen om Kraftwerk mee te nemen voor
verhoor. Zijn sokken werden ter plekke verbrand. Later die avond werd er op het
nieuws gewag gemaakt van een extreem hoge CO2-uitstoot die dag.
Interview : Marco Vroege & Steven Raeman
Laatst gewijzigd op 14/04/2009 - Opmerkingen en suggesties kan je mailen
naar gigabike@advalvas.be
Gigabike, jaargang 10 - Copyright: Peter Samoy & Mark
Vanderwegen